tisdag 13 januari 2015

Chili med mörk choklad och chipotle

Fy vilket väder det är ute nu. Det värsta tänkbara enligt mig. Plus och minusgrader om vartannat och så denna ishalka överallt. Usch. Jag är ju livrädd för att halka omkull.
Nä, hellre är jag inomhus i värmen. Och perfekt mat nu denna vintertid är ju dessa fantastiska goda chilis som får stå och puttra i timmar på spisen. Mmm, så gott så.
Så jag gjorde denna chili som finns i Elle Mat & Vin, sista numret för 2014.
Det är ju så smidigt med chili. Det sköter sig självt i några timmar och det luktar ljuvligt under tiden och man blir riktigt hungrig. Till det hade jag surdegsbröd.
Att ha choklad i maten låter konstigt men det är en riktig smakförhöjare. Tillsammans med den härligt goda chipotlen så är det en perfekt kombo.
Perfekt middag en vinterdag.
                                      

Chili med mörk choklad och chipotle
6 personer

1 kg tärnad högrev
1 gul lök (finhackad)
1 msk smör
1 msk olja
1 röd chilifrukt
2 burkar krossade tomater
3 msk kalvfond
3 flaskor öl
2 chipotle chili (stött i mortel)
1 tsk anchochili
2 lagerblad
2 kanelstänger
1 msk spiskummin
2 tsk torkad oregano
100 g mörk choklad (70% kakaohalt)
1 lime (skal och saft)
salt och peppar

Till servering:
2 dl crème fraiche

Putsa köttet och tärna det. Bryn köttet och löken i smör och olja i en gjutjärnsgryta. Finhacka den färska chilin. Slå på krossade tomater, kalvfond och öl.
Tillsätt alla kryddor och låt sjuda i cirka 3 timmar. Riv den mörka chokladen och blanda i grytan (spara lite till garnering).
Smaka av grytan med limesaft, salt och peppar.
Toppa grytan med crème fraiche, riven choklad och rivet limeskal.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...