måndag 29 december 2014

Kinesisk wok

God fortsättning! Har ni tröttnat på all julmat nu och längtar efter lite annat gott?
Då har jag en fantastiskt gott recept att dela med mig av. Mycket enkelt och så gott. Vattnas nästan i munnen när jag skriver om det. Receptet kommer från David Batras kokbok "David Batras inte så tråkiga indiska mat". En bok som står i hyllan med de andra kokböckerna men som nu fick sin tid i rampljuset :)
En favorit som snart kommer göras igen. Härligt när man blir glatt överraskad och inte har några förväntningar på en rätt.                                
 
 
                                

Kejsarens wok
4 portioner

600 g kycklingfilé
3 msk finhackad färsk ingefära
1 röd chilifrukt
1 dl sötsur sås eller sweet chili sauce
1 dl ostronsås
2 msk kinesisk soja
4 salladslökar
1½ dl salta jordnötter
Neutral rapsolja
Salt och nymalen svartpeppar

Skär kycklingen i stora kuber. Skala och finhacka ingefäran. Kärna ur och finhacka chilin. Marinera kycklingen i chili, ingefära, sötsur sås, ostronsås och soja minst 1 timma.
Ta upp ur marinaden - men spara marinaden för guds skull!
Strimla salladslöken. Hetta upp en wok eller stor stekpanna och woka kycklingen i 3 msk olja på svinhög temperatur.
När kycklingen fått en stilig färg slänger du i marinaden och wokar vidare ca 3 minuter. Smaka av med salt och peppar. Toppa med strimlad salladslök och rostade jordnötter.

4 kommentarer:

  1. Wow, detta låter supergott och kommer definitivt prov-lagas redan imorgon. Tack för inspirationen! /Kusin-Emelie

    SvaraRadera
  2. Hoppas ni också tycker den är lika god som jag :) Kul att du blev inspirerad!

    SvaraRadera
  3. Det här ser verkligen ut att vara något för oss :-). Jag får bläddra i din bok nästa gång vi kommer.

    SvaraRadera
  4. Ja, du får testa och se :) Jag tycker i alla fall att det var riktigt gott. Ska bli kul att höra vad du tycker. Du får kika i boken nästa gång, finns många goda recept där.

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...