onsdag 17 december 2014

Broccolifritters med parmesan

Jag försöker äta mer vegetarisk mat. Grönsaker och rotfrukter är gott om de tillagas på rätt sätt. Finns hur mycket som helst man kan göra.
Dessa broccoliplättar gjorde jag för lite sen. Mycket enkelt och smarrigt ihop med fetaoströra.
Så de tycker jag ni ska testa på om ni gillar broccoli.

                                         

Broccolifritters med parmesan
4 port

1 kg broccoli
5 st ägg
1,5 dl dinkelmjöl, eller mer (jag tog vanligt vetemjöl)
2 dl parmesanost, riven
2 vitlöksklyftor
1 tsk salt
peppar
Rapsolja, att steka i

Sås:
2 dl turkisk yoghurt
100 g fetaost

Dela broccolin i buketter och koka några minuter så att den är mjuk men har lite tuggmotstånd.
Häll av vattnet och låt rinna av väl och svalna lite.
Vispa ihop äggen i en bunke tillsammans med mjöl, ost, vitlök, salt och peppar. Tillsätt broccolibuketterna och mosa med en potatisstöt eller en stor gaffel. Om smeten känns väldigt lös tillsätter du lite mer mjöl.
Hetta upp rikligt med olja i en stekpanna och klicka ut smeten när oljan är varm. Stek inte för många i taget. Stek några minuter per sida så att det blir en vacker färg. Låt rinna av på hushållspapper.

Blanda ihop såsen och servera ihop med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...