måndag 13 oktober 2014

Spaghetti med citronbolognese

Jag hoppas ni har fått en bra start på veckan och redo för det som komma skall.
Kanske har ni veckans mat planerad eller går och funderar på vad man ska laga.
En riktigt klassiker i svenska hem är spaghetti och köttfärssås. Alla hem har sin variant. Ibland är det kul att testa på nåt nytt. Jag hitta denna citronbolognese i Elle Mat & Vin Vardagslyx. Samma tidning som jag har gjort flera tidigare rätter ur. En god och ny variant på köttfärssås. Men...jag gjorde ett misstag. Jag följde receptet för noga och hade i den matsked socker som stod och det ångrar jag mycket. Usch vad det blev illa med den sockermängden. Jag fick försöka balansera upp det så gott jag kunde så sen kunde jag bli nöjd med slutresultatet. Men tänk er för innan ni har i allt socker, om ni nu måste ha i det. Smaka er fram. Det är i alla fall mitt råd.

                                         

Spaghetti med citronbolognese
4 port

500 g nöt- eller blandfärs
1 gul lök, finhackad
1-2 vitlöksklyftor, finhackade
1 msk solrosolja
1 msk smör
2 burkar krossade tomater
2 msk balsamvinäger
2-3 bitar ekologiskt citronskal
2 lagerblad
½ tsk timjan
1 msk strösocker (OBS! Smaka av innan du häller i allt på en gång)
salt och nymalen svartpeppar
ca 500 g spaghetti

Fräs lölk och vitlök i smör och olja på medelhög värme några minuter utan att det tar färg. Tillsätt köttfärsen och stek ytterligare några minuter.
Tillsätt krossade tomater, balsamvinäger, citronskal, lagerblad, timjan, socker, salt och peppar.
Låt puttra på låg värme i minst 25 minuter, gärna längre. Smaka eventuellt av med mer salt och peppar.
Koka under tiden spaghettin al dente i saltat vatten. Häll av spaghettin och servera den nykokt med köttfärssåsen.
Riv över parmesan och citronskal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...