söndag 5 oktober 2014

Kanelbullar med mandel

Igår var det kanelbullens dag. Det har nog inte undgått någon tror jag :) Min facebook och instagram svämma över med massa bullbilder. Härligt!
Jag bakade kanelbullar med mandelmassa i. Tror det blev mina godaste bullar jag gjort. Jag rörde ihop fyllningen och bredde ut och tror det gjorde det hela mycket godare. Sen gjorde jag snurror och det är jag nybörjare på men jag är mycket nöjd med hur de blev.
Sen slank det ner några nybakade bullar såklart till fikat. Inget som slår nybakade kanelbullar.
Sen åkte jag hem till mina föräldrar som fick ett par påsar för jag hade inte plats i frysen :)


                                   

Kanelbullar med mandel
ca 40 st

50 jäst
125 g smör
5 dl mjölk
1½ dl socker
½ tsk salt
14-15 dl vetemjöl

Fyllning:
75 g smör
3/4 dl socker
1-2 msk kanel
150 g riven mandelmassa

Till pensling:
1 ägg
pärlsocker

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att den löser sig. Tillsätt sedan socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig. Låt jäsa övertäckt ca 20-30 min. Rör ihop fyllningen. Ta upp degen på mjölat bakbord och dela den i 2 delar. Kavla ut varje del till en avlång kaka, ca ½ cm tjock. Bred ut hälften av fyllningen på varje kaka. Vik den ena halvan över den andra, skär sedan stavar som man sedan snurrar i varsin ände och sedan snurrar runt till en bulle.
Lägg dem sedan på bakplåtspapper på plåtar. Låt dem jäsa 30 min. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen ca 5-7 minuter. Låt bullarna svalna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...