tisdag 16 september 2014

Sidfläsk, pak choi och spetspaprika i svart bönsås

Jag har testat ännu ett recept från tidigare Sveriges Mästerkock - Jennie Walldén.
Jag tycker asiatisk mat är jättegott och när jag såg detta recept så likna det en rätt jag älskar att äta på en restaurang i Stockholm. Så jag testa receptet och det var jättegott. Enkelt också och det är bara positivt. Men jag gjorde på fläsksida istället för sidfläsk. Men gillar man inte att det är så mycket fett så kan du göra på annat fläsk istället.
Sen är det så gott med krispiga grönsaker i och den svarta såsen var mycket god. Skulle kunna göra lite mer av den så man får lite mer sås till riset :)
Så testa ni med.

                                             

Sidfläsk, pak choi och spetspaprika i svart bönsås

400 gr färskt skivat sidfläsk
1 gul lök, tunt skivad som båtar
2 röda spetspaprikor, urkärnad och delad i bitar
3 pak choi, bladen separerade och delade på mitten
2 vitlöksklyfor, pressade
2 cm ingefära, riven
2 msk black bean sauce
3 msk muscavadosocker
1,5 msk balsamvinäger
2 tsk hoisinsås
2 tsk tomatpuré
2 tsk sambal oelek
0,5 msk sesamolja

Gör såhär:
1. Blanda ingefära, black bean sauce, vitlök, muscavadosocker, balsamvinäger, hoisinsås, tomatpuré, sambal, och sesamolja till en tjock sås.
2. Skär bort svålen på fläsket och dela i munsstora bitar. Stek sidfläskskivorna på medelhög värme till de börjar få fin färg och blir krispiga på ytan.
3. Tillsätt lök och paprika i pannan och låt steka i några minuter. Ha riktigt hög värme i pannan för bästa resultat. Lägg i pak choi och låt fräsa med i 30 sekunder. Tillsätt såsen, rör runt och det hela få ett uppkok.
Servera med ångande varmt osaltat jasminris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...