torsdag 14 augusti 2014

Pulled chicken

Ingen har väl gått miste om pulled pork-hajpen som är överallt? Tror dock att det har lagt sig lite nu och snart har väl varje hem gjort sin variant. Jag har också gjort det såklart :) Och jag tycker det är jättegott och enkelt. Bara fantasin som sätter gränser.
Men jag testade att göra det med kyckling som då såklart blir pulled chicken. Man kan använda hel kyckling, kycklingfilé eller kycklinglårfilé. Jag hade en hel kyckling som jag krydda upp med barbequesås, lök, vitlök och så fick det stå i lergrytan i ugnen tills köttet var klart och sen bara lossa köttet i bitar. Servera det sedan med tortillabröd, grönsaker och creme fraiche. Man kan blanda upp kycklingen med mer sås om man vill.
Fördelen med kyckling är att det går fortare än med fläsk och det var gott men jag tycker ändå fläsk var godare att göra på. Men bra med variation och beroende på vad man är sugen på just då.
Fördelen med dessa recept är att man tar var man har och vad man gillar. Alla gör sina egna favoriter och kryddar efter sin smak. Sen kan du servera dem i all dess oändlighet som hamburgare, tortillas, tacos, pasta, sallad, pitabröd osv.
                                  

Pulled chicken

En hel kyckling eller 900 g kycklingfilé
2 ½ - 3 dl barbequesås
En gul lök
Ett par vitlöksklyftor
Valfri krydda om du vill

Ställ ugnen på 130 - 140 grader. Lägg ner kycklingen i en ugnssäker form. Klyfta löken och lägg den runt kycklingen. Krossa vitlöksklyftorna och lägg dem i formen. Häll på barbequesåsen över kycklingen. Sätt på lock på grytan och ställ in i mitten av ugnen i ca 2½ timma (tills kycklingköttet och saften inte är rosa). Kycklingen ska falla isär när du tar i den och dra sedan isär köttet med två gafflar. Blanda med mer sås och kryddor om du vill. Servera sedan med tillbehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...