söndag 13 juli 2014

Ceasarpaj

Jag älskar ceasarsallad! Det är så fantastiskt gott och så hitta jag detta recept i en Allt om Mat. Ceasarpaj! Genialt. Kul med lite annan variation. Så jag testa denna och den var riktigt god. Perfekt när man är många och bra att förbereda. Absolut en paj jag kommer göra igen.

                                       

Ceasarpaj

3 dl vetemjöl
100 g smör
2 msk vatten

Fyllning:
1 grillad kyckling
1 purjolök
2 vitlöksklyftor
1 msk smör
½ tsk salt
1 krm nymald svartpeppar
3 ägg
3 dl mjölk
2 dl + 2 dl riven parmesanost
2 msk sardellcrème

Garnering:
1 paket bacon
2 romansalladsblad
25 g parmesanost, flagad

Tillbehör:
Romansallad

1.Sätt ugnen på 225 grader. Blanda mjöl och smör, gärna i en matberedare. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
2. Nagga bottnen och grädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 min.
3. Fyllning: Ta bort skinn och ben från kycklingen och skär köttet i bitar. Ansa och strimla purjolöken. Skala och skiva vitlöken. Stek purjolök och vitlök i smör tills de mjuknat. Blanda i kycklingen. Krydda med salt och peppar. Lägg fräset i pajskalet.
4. Vispa ihop ägg, mjölk, 2 dl parmesanost och sardellcrème. Häll äggstanningen i formen. Strö över 2 dl parmesanost. Sänk värmen till 200 grader. Grädda.
5. Strimla baconet och stek det knaprigt i en stekpanna. Låt rinna av på hushållspapper. Finstrimla salladsbladen. Strö bacon, sallad och hyvlad parmesanost över pajen och servera med sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...