onsdag 30 april 2014

Tomat tarte tatin

I påskas gjorde min mamma en jättegod tomat tarte tatin. Enkel var den också (jag var med när hon gjorde den så jag vet). Snygg blev den på buffébordet.  Den blev mycket uppskattad och alltid kul att testa nytt. Den här kommer göras flera gånger, både hos mig och mamma :) Tycker absolut ni ska göra denna.


                                          


                                   


Tomat tarte tatin

250 g körsbärstomater
2 msk olja
Salt och svartpeppar
Färsk timjan 
1 msk socker
100 g getost
Färdig smördeg
Några matskedar olja

Sätt ugnen på 200 g. Lägg bakplåtspapper i en form med löstagbara kanter. Strö lite salt, peppar, socker och några kvistar timjan i botten av formen. Lägg halverade tomater lite huller om buller i formen men lämna en centimeter runt om kanten och sätt in i ugnen i ca 20 minuter eller tills tomaterna fått lite färg.

Smula getosten över tomaterna och lägg på smördegen så tomaterna täcks. Pensla med lite olivolja och sätt in i ugnen i ytterligare 10-15 minuter tills degen fått fin färg. Ta ut pajen och låt den svalna något innan du vänder på den. Garnera med färsk timjan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...