onsdag 22 januari 2014

Morotstårta

Hm, jag undrar hur trött jag var när jag la ut senaste inlägget? Trodde inte jag hade lagt ut receptet på tryfflarna men idag först så såg jag att jag hade lagt ut det i december. Ja ja, nu får det vara kvar och jag ber om ursäkt för detta.
Idag ska jag bjuda er på en mycket saftig och god morotstårta. Egentligen en morotskaka men jag gjorde det i tårtform istället och fyllde i lager och runt om och dekorerade med limeklyftor.
Men receptet gäller alltså kaka i form med ett glasyrtäcke så ni behöver inte göra tårta.
Receptet är från Roy Fares. Fick även chansen att träffa honom i december och få hans senaste bakbok signerad  :)
Så detta recept är jättegott (och det säger jag inte bara för att jag har träffat honom) :)
Och här använder jag också mitt vackra rosa tårtfat som jag har fått av min kära syster.


Morotskaka by Roy Fares
18-20 bitar

Kaka
340 g rivna morötter (ca 6 dl)
35 g riven kokos (1 dl)
270 g vetemjöl (4 ½ dl)
5 g bikarbonat (1 tsk)
7 g bakpulver (1 ½ tsk)
3 g salt (½ tsk)
4 g kanel (2 tsk)
220 g ägg (4)
300 g strösocker (3 ½ dl)
260 g vegetabilisk olja (3 dl)
Kaka: Sätt ugnen på 180 grader. Smörj en bakform, 30 x 22 cm, med smör. Mjöla formens kanter lätt med vetemjöl och täck bottnen med bakplåtspapper.
Blanda kokos, mjöl, bikarbonat, bakpulver, salt och kanel i en bunke. Vispa ägg och socker vitt och fluffigt i en annan bunke. Vispa ner de torra ingredienserna tillsammans med lite i taget av oljan. Rör till sist ner de rivna morötterna.
Fördela smeten jämnt i formen och grädda mitt i ugnen i 30–35 minuter. Prova med sticka att kakan är genomgräddad. Låt svalna helt i formen.
Frosting
50 g rumstempererat osaltat smör
300 g färskost (cream cheese)
330 g florsocker (5 ½ dl)
6 g vaniljsocker (2 tsk)
Frosting: Vispa ihop smör och färskost till en vit och fluffig blandning. Tillsätt florsocker samt vaniljsocker och fortsätt att vispa tills det blir en fast och fin frosting. Ta kakan ur formen och lägg den på ett fat. Bred ut frostingen i ett jämnt lager över kakan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...