måndag 5 augusti 2013

Räk- och fiskgryta

Grytor är perfekt mat! Det är oftast enkelt och det sköter sig självt och blir bara godare för var dag.
Snart går vi in i årstiden som är perfekt för mer mustiga grytor när det blir kyligare ute. Men än så är det sommar och vi tar vara på varje soltimme.
Jag tycker om fiskgrytor. Finns en uppsjö av dem och man kan välja de mer gräddbaserade grytorna om man vill det eller de mer lättare buljongbaserade.
I denna är basen kokosmjölk. Jag tycker om kokosmjölk men i detta fall blev den nog lite för mastig för min smak. Men den var god. Men var inte riktigt som jag hade väntat mig. Tyvärr hade jag inte nån koriander hemma men den hade nog gjort sig väldigt bra till.
                                               

Räk- och fiskgryta, 6 port

600 g fiskfilé, t ex lax och gös
0,5 dl färskpressad limejuice
0,5 tsk salt
2 stora gula lökar
1 stor vitlöksklyfta
2 gröna chilifrukter (valfri styrka)
2 msk olivolja
1 burk krossade tomater
2 msk konc fiskfond
0,5 dl finhackad persilja
0,5 dl finhackad koriander
1 burk kokosmjölk
2 dl vatten
150 g skalade räkor
4 salladslökar

1. Skär fisken i 2-3 cm stora tärningar. Blanda med limejuice och salt.
2. Skala och skiva lök och vitlök tunt. Kärna ur och finhacka chilifrukten.
3. Fräs grönsakerna på svag värme i olivolja. Tillsätt krossade tomater, fiskfond, persilja och koriander. Låt sjuda i ca 10 minuter.
4. Häll i kokosmjölk och vatten. Låt koka upp. Sänk värmen, lägg i fisken och sjud i 6-7 minuter. Vänd ner räkorna och låt dem bli varma.
5. Strimla och strö över salladslöken. Smaka ev av med salt och peppar.
6. Servera grytan med kokt ris och het chilisås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...