torsdag 22 augusti 2013

Macarons med melon

Jag har varit sugen på att baka macarons länge nu. Det var över ett år sedan sist och jag bakade väldigt mycket macarons tidigare. Det var varje helg ett tag :)
Men tyvärr har ju min termometer gått sönder och jag gör macarons med italiensk maräng där man ska koka sockerlag och då måste man ha koll på graderna.
Men jag har sett ett annat, mycket enklare recept på macarons som många gör. Men eftersom jag alltid har varit nöjd med det receptet jag har följt så har jag inte testat det andra.
Men nu fick jag tillfälle för det behövdes ingen termometer. Och allt gick så mycket snabbare.
Jag var skeptisk när jag hade blandat ihop smeten för den kändes inte som jag var van vid. Sen fick den inte samma "hinna" när man hade spritsat ut dem på plåten. Så jag gjorde inte fyllningen förräns jag såg resultatet först :) Och titta på nedan macarons! Visst blev de fina? Jag är riktigt nöjd och nu har jag två bra recept att gå efter :)
Fyllningen på dessa är min favorit. En smörkräm med melonsmak.
Sedan fick dessa små skönheter följa med till fikat där kollegorna uppskatta dem och saknat dem :)

                              

Macarons, ca 20 st

110 g mandelmjöl
170 g florsocker
90 g äggvita
2 msk strösocker
Några droppar valfri hushållsfärg

Smörkräm
100 g smör
2 dl florsocker
Några droppar av vald essence eller färska bär

1. Blanda mandelmjöl och florsocker och sikta genom en sil.
2. Vispa äggvitan fluffigt i en ren och torr bunke, helst rostfritt stål.
3. Tillsätt strösocker lite i taget och fortsätt vispa tills äggvitan blivit till ett ganska fast skum.
4.Vänd ner mandel- och florsockerblandningen i äggvitan tillsammans med hushållsfärgen.
5.Blanda tills du har en jämn smet. Känns smeten väldigt fluffig och tjock kan du blanda runt lite till så att den sjunker ihop en aning.
6. Spritsa ut rundlar knappt stora som femkronor på bakplåtsklädda plåtar.
7. Låt kakorna vila på plåten ca 30 minuter. Då torkar ytan och kakorna blir finare.
8. Sätt ugnen på 160 grader. Grädda i omgångar mitt i ugnen i ca 8-12 minuter. (olika för alla ugnar, lär känna din ugn). Kakornas överdel ska fortfarande vara ganska blek, men underdelen ska släppa från bakplåtspappret om du provar att lyfta dem.
9. Låt kakorna svalna och lossa dem sedan från pappret.
10. Gör smörkrämen. Rör ihop smör och florsocker och ha i några droppar essence eller bär.
11. Bre eller spritsa smörkrämen på botten av hälften av kakorna.
12. Lägg ihop med resten av kakorna.
13. Kakorna håller sig några dagar i rumstemperatur, men går också bra att förvara i kylen i drygt en vecka eller frysa in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...