tisdag 18 juni 2013

Svamp- och ingefärsfyllda dumplings med koriander och nemsås



Jag hade ju Linas matkasse för några veckor sedan. Eller denna gång var det inspirationskassen som innehåller 3 middagar för 4 personer och som är lite mer av en utmaning än den ordinarie kassen.
En av rätterna i denna kasse var bland annat dessa svamp dumplings. Jag tycker om dumpling väldigt mycket men sen kan det variera varifrån du köper/äter dem. Vissa är inte bra alls och har du oturen och äter det första gången på ett ställe som inte är bra så vill man ofta inte testa igen tyvärr.
Jag har gjort dumplings själv en gång tidigare och försökte återskapa min favoritdumplings och jag lyckades! Så när jag såg att det var dumplings denna gång så var jag inte sen att haka på.
Men jag är inte alls så förtjust i svamp så var lite orolig över rätten. Jag äter champinjoner och kantareller har jag börjat äta mer av nu men sen är det stopp. Så när kassen kom var jag lite nervös över vilken svamp det skulle vara och det var portabello. Hm, aldrig ätit men vet att det är som en typ jättechampinjon så det kändes ok. Men tog inte all svamp enl anvisningarna. Men rätten blev bättre än jag hade trott och det var gott. Men det räckte med några stycken och sen var jag nöjd. Så om man gillar svamp så tycker jag verkligen man ska testa. Men jag gör gärna om dem men ändrar nog lite och fyller ut med lite annat :)
Nemsåsen var god dippsås och kommer göra den igen.

Svamp- och ingefärsfyllda dumplings med koriander och nemsås
4 port

250 g portabello
1 knippa morötter
3½ msk riven ingefära
1 kruka koriander
2 vitlöksklyftor
olja
3 msk japansk soja
2 ägg
1 lime
60 ml fisksås
2½ msk socker
2 msk vatten
2 tsk vitvinsvinäger
1 tsk sambal oelek
gyozaplattor
ris

1. Skär portabellon i små bitar. Skölj och grovriv ½ knippe morötter. Skala och finriv ingefära. Finhacka 1 kruka koriander.
2. Fräs svamp, morot och pressad vitlök i olja. Tillsätt ingefäran och soja. Stek i 4-5 min.
3. Dra stekpannan från värmen och tillsätt äggen och hälften av koriandern till svampfräset, blanda väl.
4. Nemsås: blanda resterna av koriandern, finrivet skal och pressad saft av lime, fisksås, socker, vatten, 1 msk riven ingefära, vitvinsvinäger, 2 tsk olja och sambal oelek.
5. Lägg ut ca 20 gyozaplattor på en skärbräda. Lägg gärna ut ca 7 i taget, då plattorna torkar fort vid kontakt med syre.
6. Lägg ca 1 msk svampfyllning mitt på varje platta. Pensla kanterna med lite vatten. Vik degen över fyllningen och tryck till med en gaffel så att kanterna fastnar.
7. Stek hälften av degknytena i lite olja, ca 1 min per sida. Tillsätt 1 dl vatten och lägg på ett lock. Låt ånga klart tills vattnet kokat bort, ca 2 min. Lägg upp på ett fat och tillaga resten av degknytena på samma sätt.

Servera med ris (gärna jasminris)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...