tisdag 25 juni 2013

Lakritspannacotta


Tycker du om lakrits? I så fall har jag ett recept till dig här. En enkel men mycket god dessert.
En sammetslen pannacotta som lätt slinker ner efter middagen eller till fikat.
Jag hade färska hallon till och det bröt av mycket bra. En perfekt kombination tycker jag. Sedan strödde jag över lite lakritspulver som finish. Det ger mer skärpa i desserten enligt mig. Smakerna framhävs mer. Lakritspulver hittas lite varstans och finns även på nätet att inhandla.

Lakritspannacotta
8 små glas eller 4 stora

1,5 st gelatinblad
4 dl grädde
1 msk lakritspulver
2,5 msk socker

1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i ca 5 min.
2. Koka upp grädde, lakritspulver och socker. Dra kastrullen från plattan. Lyft upp gelatinet ur vattnet, lägg det i den varma grädden och rör om. Låt svalna.
3.Häll upp pannacottan i glasen. Ställ dem i kylen i ca 3 timmar.
4. Garnera med färska hallon eller annan frukt om du vill. Strö gärna över lite lakritspulver som finish.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...