lördag 5 januari 2013

Laxtartar med råraka

Igår kväll var jag hemma hos mina föräldrar. Mamma och jag lagade middag och jag stod för förrätten medans hon gjorde varmrätten. Jag gjorde en laxtartar med avocado som serverades på en råraka. Till det drack vi ett gott Riesling.
Mamma bjöd på renfilé, duchesspotatis, messmörgräddsås, kantareller och haricot verts. Till det drack vi vinernas vin Amarone. Mmm, vilken lyxmiddag. Tror vi reste oss från matbordet strax innan kl 22 :) Mätta och mycket belåtna. Inte var dag man lyxar med sån här fin mat.

Laxtartar med råraka
6 port

400 g skivad rökt lax
1 finhackad avocado
0,5 dl finhackad schalottenlök
1 dl finhackad salladslök
2 msk pressad citronjuice
2 msk majonnäs
0,5 tsk salt
2 krm svartpeppar

Miniråraka:
1 kg fast potatis
3 msk olja till stekning

Laxtartar: Strimla och finhacka laxen. Lägg i en skål och blanda med schalottenlök, salladslök, citronjuice och majonnäs. Smaka av med salt och peppar.

Miniråraka: Skala, skölj och torka av potatisen. Riv den fint i matberedaren eller på rivjärnets grova sida. Skölj igen och lägg rivet att torka i en handduk.
Hetta upp olja i en stekpanna och lägg i en liten näve riven potatis. Stek ca 3 minuter/sida. Lägg på hushållspapper att rinna av. Stek i omgångar och lägg rårakorna på ett galler så håller de sig frasiga. Beräkna 2 stycken/person (jag tog bara en per person)

Fördela rårakor på tallrikar med en generös klick laxtartar som formas till ett ägg med en sked. Lägg på resterande rårakor som "sneda" lock.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...