måndag 7 januari 2013

Fransk nougat

För ett par år sen försökte jag mig på fransk nougat till julgodiset. Men det gick inte alls bra och jag blev less och inte alls sugen på att försöka igen. Allt blev bara till smulor. Lagom till i julas nämner min syster om att hon älskar fransk nougat. Hon hjälper mig ta reda på vad som kunde ha gått snett sist (kanske för att få mig att försöka igen om jag vet felet? ;)
Till slut ger jag sjutton på att jag ska lyckas med det och ger mig på ett nytt försök. JAG LYCKAS!
Men jag skulle behövt två extra händer till hjälp. Jisses vad snabb man måste vara och det är så varmt och stelnar typ så fort du försöker få ut smeten från bunken. Ni kan ju bara tänka hur kanonvarm seg maräng kan vara att jobba med. Allt fastnar ju vad du än använder dig av. Men till slut går det iaf.
Gott blev det och min syster fick en burk som hon glädjer sig åt :) Tur det!
Just nu säger jag att jag nog inte kommer göra det fler gånger men jag känner mig själv, vänta bara till nästa jul så kanske jag står i samma sits igen och undrar vad jag sysslar med, haha.
Vill ni försöka (och inte behöver man göra dessa bara till jul så ni behöver inte vänta tills dess) så har ni receptet nedan.


Fransk nougat
ca 100 bitar

1½ dl sötmandel
5 dl strösocker
1 krm salt
1½ dl ljus sirap
1,25 dl vatten
2 st äggvitor, medelstora

2 msk florsocker
2 msk maizena, majsstärkelse

Rosta mandeln lätt i en torr stekpanna. Täck en form ca 20 * 30 cm med ett lätt oljat bakplåtspapper.
Blanda socker, salt, sirap och vatten i en kastrull, 18-20 cm diameter.
Låt lagen koka kraftigt utan lock till termometern visar 140 grader. Undvik omrörning. Dra kastrullen från plattan.
Vispa äggvitorna till hårt skum i en 2-3 liters beredningsbunke.
Koka sockerlagen ytterligare till 150 grader och vispa omedelbart ner den i äggviteskummet, i en tunn stråle. Vispa kraftigt, OBS! Högst 3 min, tills sockerlagen och äggvitan är väl blandad.
Vänd snabbt ner mandeln och häll genast nougaten i formen. Låt den vila i rumstemperatur ca 6 timmar.
Skär nougaten i mindre bitar med en oljad kniv. Blanda florsocker och mjöl. Strö blandningen över nougaten så klibbar den inte ihop. Förvara den i en burk med tättslutande lock.


 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...