söndag 18 november 2012

Carnita

För ett par veckor sedan så köpte jag kokboken "Texmex från grunden" av Jonas Cramby. När boken kom hem så satt jag och bläddra igenom den och det vattnades ordentligt i munnen. Jisses vad mycket gott! Och vad jag inte längtade till vår svenska texmex som finns i affärerna. Eller vad man nu ska kalla det (men visst är det gott ändå).
Men här har vi ordentlig mat med härliga kryddor och kött som får koka i timmar på spisen.
Jag hade bjudit över mina föräldrar på farsdag-middag och hade inte en aning vad jag skulle bjuda på men när jag bläddra i denna bok så bestämdes det snabbt. Det skulle bli Carnita.
"Carnita betyder "litet kött" och det är fläskkött som kokats i coca-cola och kryddor tills det förvandlas till en trådig, seg och sötspicy massa och som man kommer älska resten av livet." Det kommer jag iallafall att göra och kommer bli en rätt som görs flera gånger.
Till detta serverade jag enligt tips i kokboken majstortillas, guacemole och mangosalsa. Så gott så!
Mina föräldrar uppskattade rätten och tror även de gärna äter det fler gånger :)




Carnita
4 pers

1 kg fläskkarré utan ben
2 msk fuego spice mix (se nedan)
1 lime
1 apelsin
1 msk kinesisk soja
1 tsk spiskummin
5 vitlöksklyftor
½ liter coca-cola (ej light)

Skär fläskkarrén i små bitar och massera in fugeo spice-mix i köttet. Pressa över lime och apelsin, häll i soja och spiskummin.
Finhacka och tillsätt vitlök och låt marinera åtminstonde 1 timme men gärna över natten.
Lyft upp köttet ur marinaden, spara marinaden och stek köttet. När det har fått färg kan du hälla över marinaden. Öppna coca-colan och häll i så det täcker köttet. Fyll på när det behövs.
Småkoka minst 2 timmar under lock.
Ta av locket mot slutet och koka ihop tills du har en härligt kletig massa.
Servera med vete- eller majstortillas, guacemole och mangosalsa (se nedan)

Fuego spice-mix (en allroundkrydda som passar till grillat, stekt och grönsaker.)
3 msk paprikapulver
1 tsk cayennepeppar
1 tsk vitpeppar
1 msk svartpeppar
1 msk vitlökspulver
1 msk chilipulver
1 msk torkad oregano
1 msk salt

Blanda samman kryddorna och förvara i en lufttät burk.

Mangosalsa
2 mangor
½ rödlök
½ kruka koriander
1-2 msk pressad llimejuice
½ - 1 färsk habanerochili
½ tsk salt

Finhacka ingredienserna och blanda samman i en skål. Servera kall.

1 kommentar:

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...