måndag 21 maj 2012

Chokladcupcakes




Nu har jag trillat dit! Ja, i cupcakesbakandet. Lite seg i starten men nu är jag där :)
Dessa snodde jag ihop lite småsnabbt i lördags. Skulle umgås med min syster och systerson och väntade på att de skulle komma och hämta mig. Medans jag väntade slängde jag ihop några muffins och dessa smårosor som dessutom är första gången jag gör. Sedan var jag iväg på stan en stund.
Sedan åkte vi hem till mig och skulle fika. Då vispade jag ihop en frosting som jag spritsade på och dekorerade med blommorna. Bladen är mynta som jag hade ute på balkongen.
Jag försökte mig även på att göra en bil i sockerpasta, haha. Inte så nöjd med den att den får visas här men jag tror den blev lite uppskattad iallafall och den försvann snabbt ner i någons mage :)

Dessa muffins är en favorit hos mig för de blir lite sega och kladdiga och superenkla göra.
Frostingen tyckte jag var riktigt god då det var cream cheese och espresso i så det bröt av fint.
Sen hade jag lite över och passande nog så var mina förälrar på väg hem och kom förbi och plocka med sig några så jag snodde ihop några rosor till :)
Här kommer både recept på muffins och frosting.

Chokladmuffins ca 15 st

100 g margarin eller smör
2 ägg
2½ dl socker
1½ tsk vanillinsocker
1 kryddmått salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver

Sätt ugnen på 200 grader.
Ställ muffinsformar på en plåt eller i muffinsplåt.
Smält matfettet och låt det svalna.
Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt de övriga ingredienserna. Blanda till sist
i matfettet. Fördela smeten i formarna.
Fyll dem inte till mer än 3/4.
Grädda dem mitt i ugnen ca 10 minuter.

Chokladfrosting
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
½ dl kakao
100 g philadelphiaost
1 msk varm espresso eller kaffe

Rör smör, florsocker, vaniljsocker, kakao och philadelphiaost krämigt. Rör sist ner kaffet.
Bred eller spritsa frostingen på dina cupcakes.

3 kommentarer:

  1. Oj, de där ser smaskiga ut! Och snygga med! Du kan du :) Ha en fin kväll! //Elin

    SvaraRadera
  2. De var lika goda som vackra! Tack Karro.

    SvaraRadera
  3. MammaElva: Tack! De var väldigt goda :)
    Hoppas du får en fin dag i solen.

    Cissi: Tack! Kul att ni kom och åt av dem :)

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...