lördag 7 april 2012

Apelsinmazarinrutor

Glad Påsk på er allihopa. Hoppas ni har en härlig helg och äter en massa gott och njuter av allt.
Här har jag unnat mig en hel del godis i påsk. Igår hade vi familjemiddag hemma hos mina föräldrar. Där bjöds det på en massa gott som ägg, sill, lax, tabbouleh, kallskuret kött, sallad, bröd, ost, kex, potatisgratäng och lammstek. Har säkert glömt en hel del också :) Så gott och mättande. Vet inte när jag var så mätt senast. Sen hade jag bakat till kaffet senare. Det blev en hallonpannacottapaj som ni hittar här.
Sedan gjorde jag en ny kaka som var apelsinmazarinrutor. Som jag dekorerade med små mandelägg. De kakorna gjorde succé och det blev att dela upp det som blev kvar sen så alla kunde få med sig hem. Och jag delar med mig av receptet till er :)

Apelsinmazarin
ca 20 bitar

500 g mandelmassa
250 g rumsvarmt smör
1 tsk vaniljsocker
1 msk socker
5 ägg
1½ apelsin, finrivet skal och saft
1½ dl vetemjöl

Glasyr:
½ pressad apelsin
2 dl florsocker

1. Sätt ugnen på 175 grader. Riv mandelmassan fint och vispa ihop med smöret. Tillsätt vaniljsocker, socker, ägg, apelsinsaft och -skal i smeten. Vänd i vetemjölet och häll upp smeten i en liten långpanna, ca 24*30 cm, klädd med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 30 min. Låt kallna.
2. Glasyr: Blanda apelsinsaft och florsocker och bred ut i ett jämnt lager över kakan. Låt glasyren stelna lite på ytan.
3. Skär upp kakan i bitar och garnera ev med godis. Förvarna i kylen i lufttäta plastlådor.

2 kommentarer:

  1. Ser fantastiskt gott ut och verkar vara något jag skulle kunna klara av :) Ha en fin påsk!! //Elin

    SvaraRadera
  2. De var väldigt enkla att göra och samma med pannacottapajen ;) Hoppas du har en härlig påsk! Ta hand om dig och din lilla familj. // Karro

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...