söndag 19 februari 2012

Delizie

Idag mina vänner så har jag gjort delizie (fyllda pastastubbar). Så gott! Jag har aldrig gjort egna tidigare utan bara ätit ute och de har var precis lika goda som jag brukar äta. Mums!
Så detta kommer göras flera gånger. Enkelt är det också. Receptet hittade jag här och där används köpt bechamelsås och tomatsås men såklart ännu godare att göra egen om man har ork och tid. Jag gjorde egen bechamel men köpte tomatsås för denna gång.

Delizie alla Romagnola
4 port

Färsk lasagne på rulle
1 pkt bechamelsås
1 burk tomatsås (typ pastasås)
Kokt skinka
Zucchini
Emmentalerost
Salt & svartpeppar

Bred ut två lasagnebitar ungefär lika långa som en vanlig skärbräda. Täck med skivor av emmentalerost. Skär skivor av zucchini med osthyvel och lägg ovanpå osten.
Toppa med skinka. Rulla ihop rullarna hårt (från kortsidan) och plasta in i plastfolie och låt
ligga kallt en stund (då är det lättare att skära dem i fina bitar som håller ihop).
Häll ett lager med bechamelsås i botten på en ugnsform. Skär pastarullarna i ca 4 skivor var.
Lägg dessa "stubbar" med snittytan uppåt i formen. Häll över resterande bechamelsås. Ringla över tomatsås efter smak. Strö över riven ost (emmentaler eller annan smakrik ost).
Salta och peppra.

Ställ in formen i 225 grader ca 20 minuter. Servera genast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...