lördag 21 januari 2012

Ungers kycklinggryta

Hoppas ni har haft en härlig lördag. Synd att det har varit så grått ute idag. Tog en promenad ner på stan och mötte upp min syster och gick runt i affärer. Kom hem med en mattidning och en kokbok :) Så nya härliga maträtter ska provas framöver.
Men idag ska jag bjuda er på en god och enkel kycklinggryta. Jag hade klyftpotatis till och tyckte det blev jättegott men pasta tror jag också blir bra till. Jag tillsatte även paprika och champinjoner som gjorde det lite extra men det är valfritt.

Ungers kycklinggryta2 port

2 kycklingfiléer
1 dl Ajvar relish mild
1 dl créme fraiche
3-4 klyftor vitlök
1 purjolök
lite vatten + halv kycklingbuljongtärning eller 1 msk kycklingfond
timjan
salt och peppar
(paprika och champinjoner ifall man vill)

Finhacka vitlök och strimla purjolöken. Dela paprikan och champinjonerna i bitar. Fräs allt i stekpanna till fin färg. Lägg undan i en djup tallrik.
Finstrimla kyclingfiléerna och bryn i stekpanna. Häll sedan tillbaka grönsakerna ihop med kycklingen. Blanda ner ajvar, créme fraiche, vatten, fond, kryddor och koka ca 10 minuter.
Servera med klyftpotatis eller pasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...