söndag 20 november 2011

Kycklinggryta med mango

Gjorde en riktigt smarrig kycklingrätt igår. Det är det bästa med den här tiden på året när det är lite grått och kallt ute att få stå i köket och göra härliga varma maträtter.
Den här rätten är väldigt enkel att göra och mycket smak.

Kyckling med mango
4 port

1 kyckling (går lika bra med kycklingfiléer)
1-2 tsk sambal oelek
1 dl vatten
1 hönsbuljongtärning
1 msk soja
1 purjolök
2 dl creme fraiche
2 msk mango chutney (jag tog en starkare variant)
1 mango (jag tog fryst mango som finns i frysdisken och redan i färdiga tärningar)

Dela kycklingen (eller strimla filéerna). Strimla purjolöken och fräs den i smör och lägg sedan åt sidan. Bryn kycklingen i smör i en stekgryta. Lägg i sambal oelek, vatten, buljongtärning och soja. Koka under lock i ca 15 min. Rör i purjolök, creme fraiche och mango chutney. Låt koka 5 min. Lägg i mangontärningarna. Servera med ris och extra mango chutney bredvid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...