söndag 13 november 2011

Kladdkaka med polkafluff

Har ni testat marshmallowfluff nångång? Jag har sett den på burk flera flera gånger och tänkt att jag ska testa det men aldrig blivit av. Sen börja jag fundera på vad jag skulle kunna göra.
Så det blev att jag gjorde en vanlig hederlig kladdkaka. Sen bredde jag på ett lager marshmallowfluff när kakan var kall. Sedan skulle jag egentligen ha små minimarshmallows på också men de var slut så därför tog jag stora. Sen ville jag ha nåt som bröt av lite mot allt det söta så då krossa jag polkgrisar och strödde på.
Haha, resultatet ser ut som en barnkalas-tårta tycker jag :) Men den gick hem bland kollegorna och den var god. Men mäktig. Tror vi var runt 16 st som åt och det räckte.

Kladdkaka med polkafluff

200 g mörk choklad
200 g rumsvarmt smör
4 ägg
2 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
1 krm salt

Dekoration:1 burk marshmallowfluff
1 påse marshmallows
Krossade polkagrisar

Smält choklad och smör. Låt svalna lite.
Vispa ägg och strösocker pösigt. Häll i chokladblandningen och rör om.
Rör ihop mjöl och salt och häll ner i blandningen och rör till en jämn smet.
Häll smeten i en smörad och bröad form med löstagbar kant ca 22 cm i diameter.
Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 15 minuter.
När kakan svalnat, bred på fluffet och dekorera med marshmallows och polkagrisar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...