torsdag 1 september 2011

Örtmarinerade lammracks med rödvinsreduktion

För första gången har jag tillagat lammracks! Och blev såå nöjd. Perfekt rosa som jag vill ha det. Nybörjartur kanske :) Till det rödvinsreduktion som blev riktigt smarrig till. Sen en härligt vitlöksdoftande potatisgratäng. Ingen dålig hemmamiddag och min matlåda dagen efter längtade man verkligen till. Att ugnssteka kött är bekvämt och enkelt. För att få den lagom stekt så använde jag mig av stektermometer.

Örtmarinerade lammracks
4 port

4 st lammracks, ca 400 gr st ink ben
4 st vitlöksklyftor
1 kruka persilja
1 kruka valfri krydda tex. timjan, rosmarin
1 dl olivolja
rivet skal av 1 citron
ca 1 tsk salt
ca 1 tsk nymalen svartpeppar

Rödvinsreduktion
½ st gul lök
2 st morötter
1 tsk smör
½ dl mörk oxfond
2 dl rött vin
0,75 dl vatten
1 tsk soja
½ msk balsamvinäger
1 tsk socker

Rödvinsreduktionen.
1. Grovhacka morötter samt en halv lök.
2. Fräs i en panna med smör i ca 2 minuter.
3. Tillsätt oxfonden, rödvin, vatten, soja, vinäger och socker.
4. Låt koka ner på medelhög värme i ca 1 timma.
5. Sila såsen så du bara har den klara delen kvar.

Lamm
6. Sätt ugnen på 200 grader.
7. Putsa bort kappan på lammracksen.
8. Krossa/hacka vitlöken och blanda med örterna.
9. Blanda med ca 1 dl olivolja samt citronskal, salt och peppar.
10. Gnid in lammet i marinaden och låt stå.
11. När det är dax att tillaga lammet så grillar/steker du dem i grillpanna ca 1 minut på varje sida, på hög värme.
12. Lägg dem sedan på en plåt eller i en stor form och in i ugnen tills innertemperaturen har nått 57 grader för medium.
13. Låt dem gärna vila när du har tagit ut dem i ca 2 min.
14. Servera hela eller skär upp i bitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...