onsdag 13 juli 2011

Kokosglass

Igår var jag hos min syster med familj. En jättemysig och härlig dag. Vi hoppade i studsmattan, lekte (med systersonen då :)) och åt mycket god mat och så gjorde vi egen glass. Jag älskar ju kokos så då gjorde vi kokosglass. Mot slutet hade vi i Marabou's limited edition "Caribbean" som är med kokos och banan. Supergott. En glass som hamnar på min topp 10-lista :).
När vi serverade glassen strösslade vi över lite extra choklad plus färska jordgubbar. Mmmm...
Tyvärr kommer jag inte ihåg receptet på glassen nu men jag återkommer om det.
Men supergott var det.






Kokosglass

3 äggulor
3 dl vispgrädde
1,5 dl socker
2,5 dl kokosmjölk (gärna en extra krämig)
4 msk malibu (kokoslikör)
80-100 g choklad (valfritt, vi tog marabou's senaste limited edition Caribbean med kokos och banan)

Vispa äggulorna tillsammans med sockret så det blir lite pösigt, och vispa grädden i
en annan bunke. Vispa ner kokosmjölken i äggsmeten och Malibun, och vänd sedan ner
grädden.
Vispa ihop lite snabbt så att det blandar sig, och häll i en glassmaskin. Hacka
chokladen och häll ner den i glassmaskinen strax innan du kört klart glassen där.
Häll sen glassen i en bunke och låt frysa klart i frysen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...