tisdag 10 maj 2011

Piña Colada

Efterrätten i lördags blev en Piña Colada dessert som jag såg på tv en kväll. Såg så otroligt gott ut och helt i min smak så den fick det bli. Även den var helt outstanding så jag saknar ord. Mmm...
Glöm bara inte att göra moussen kvällen innan!
Om ni inte är så förtjusta i kokos så vill jag bara säga att den smakar väldigt lite kokos. Skulle nästan hellre kalla den vit chokladmousse. Men om man älskar kokos som jag så kanske man väntade sig mer men den var så god ändå :)


Piña Colada (beräknat för 7 pers)
½ st ananas (tärnad)
1½ dl socker
3 st passionsfrukter
1 st lime
2 msk malibu-rom

Kokosmousse (görs dagen innan)

3/4 dl kokosmjölk
3/4 dl vispgrädde
100 g vit choklad
½ st gelatinblad
1 1/4 dl grädde
1 msk malibu-rom

Smält sockret till en gyllenbrun färg, ha i ananasen och passionsfrukt, lime och malibu rom och låt koka, ta bort från plattan innan ananasen blir för mjuk.

Kokosmousse:
Koka kokosmjölk och grädde och häll det över chokladen, låt stå någon minut.
Ha sedan i gelatinblad och mixa slät med en handmixer. Sist mixar du i den sista grädden och stoppar in i kyl och låt stå och svälla över natten.
Nästa dag tar du ut den från kylen och vispar upp med elvisp tills du fått samma textur som vanlig vispgrädde, men var försiktig så den ej vispas för länge.

1 kommentar:

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...