tisdag 10 maj 2011

Osso Buco

I lördags kom mina föräldrar över på middag. Jag har länge varit sugen på att smaka den italienska rätten osso buco. Har hört så mycket om den och hur gott det är. Så jag bestämde mig för att göra den rätten till mina föräldrar. Köpte kalvlägg som det ska vara i denna rätt. Inga dåliga bitar var det och stora ben i mitten.
Grytan fick puttra på spisen runt 1,5 timma. Sååå mört att kötten bara föll isär. Fantastiskt gott. Är så lycklig att jag har funnit denna rätt. Har ätit rester ett par dagar efter och den blir bara bättre och bättre. Så det var inte sista gången jag gjorde den rätten. Enkel att tillaga. Den gör sig själv på spisen medan man gör annat under tiden.
Även här saknas foto. Medvetet! En brun rätt gör sig inte rättvisa på bild. Svårt att få det att se aptitligt ut.
Mitt råd: Gör den!!!

Osso buco
4 port

4 skivor kalvlägg
svartpeppar
salt
4 msk vetemjöl
5 msk olivolja
2 st gula lökar
2 st vitlöksklyftor
2 st morötter
1 stjälk blekselleri, finhackad
2 kvistar timjan
1 st lagerblad
1 bit citronskal
2 dl vitt vin, torrt
2 dl kalvbuljong
3 st tomater
1 msk tomatpuré

Gremolata:
4 st vitlöksklyftor
1 citron, rivet skal
2 msk persilja, finhackad

1. Salta och peppra köttet och vänd det i mjöl.

2. Hetta upp olja i en vid stekgryta och bryn köttet på båda sidor, tills det fått en fin stekyta.
Lyft upp köttet och håll det varmt.

3. Skala lök, vitlöksklyftor, morötter och blekselleri och finhacka dem. Lägg ner grönsakerna
i grytan och fräs dem under omrörning. Tillsätt timjan, lagerblad och citronskal, späd med vin och buljong.

4. Flå och kärna ur tomaterna, skär dem i små bitar och blanda dem med grönsakerna. Rör om väl och lägg tillbaka köttet i grytan. Brässera i en och en halv timma under lock på svag värme.

5. Finhacka vitlöken till gremolatan och blanda med rivet citronskal och persilja.
Lägg upp köttet på serveringsfat och strö över gremolata. Häll på såsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...