tisdag 15 mars 2011

Ugnsbakad lax med kryddigt täcke

Nu är jag här igen! Det var ett tag sen. Det har varit fullt upp den senaste månaden. Prick idag för en månad sen så fick jag nycklarna till min nya lägenhet. Känns underbart! Stormtrivs verkligen redan. Och ett helt annat kök. Större och mycket mycket finare. Så idag bjuder jag på ett härligt laxrecept. Hade även det i matlåda till mig och en kollega vars betyg lät såhär "bland den godaste fisk jag har ätit", och det kan jag även hålla med om själv. Lyxade och köpte färsk lax i fiskdisken. Oj oj, det går såklart inte att jämföra med vanliga frysta laxbitar. Så gör denna snarast! :)



Ugnsbakad lax med kryddigt täcke4 port

500 g lax
1 dl vitt vin
1 skiva vitt bröd
1 tsk salt
1,5 dl riven parmesanost
2 dl färska örtkryddor (jag tog basilika och timjan)
peppar

1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Lägg laxbitarna i en form och häll i vin.
3. Smula brödet i en bunke och blanda med ost, hackade örter, salt och peppar.
4. Fördela blandningen på laxbitarna. In i ugnen ca 20 min.
KLART!!!


2 kommentarer:

  1. Nu har jag också testat det här och det var jättegott!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du också tyckte om det :)Tänkte att jag kanske hade gett alla för höga förhopppningar efter min hyllning till rätten :)

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...