söndag 20 mars 2011

Skummiga kokosbollar

Under min uppväxt så gjorde mamma ibland dessa kokosbollar (skumbollar). Så goda och perfekt att ha i frysen och ta fram när det vankas fika. Så igår när jag var hemma hos dem leta vi rätt på receptet så jag kunde ta och göra dem själv. Men det mesta jobbet gjorde ändå min kitchenAid :) Lika goda som jag minns dem men jag vågar inte ha dem hemma så jag tar med mig dem till jobbet. Annars är risken att jag blir lika dallrig som dessa härligheter, haha.



Kokosbollar (kuber)

Blandning A:
1 äggvita
4½ dl strösocker
3/4 dl florsocker
1½ dl kallt vatten

Blandning B:
1½ dl kokhett vatten (för att lösa upp gelatinpulvret i)
1½ msk gelatinpulver

Vispa ihop blandning A. Vispa ner blandning B under "våldsam" vispning.
Vispa alltsammans med elvisp minst 15 minuter.
3 dl kokosflingor blandas med 1 msk kakao.
Klä en form med flastfolie, strö botten med kokosblandningen.
Häll i smeten, strö kokosblandning ovanpå.
Låt stå i kylen till det stelnat (några timmar).
Skär kakan i rutor. Doppa snittytorna i kokosblandning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...