söndag 9 januari 2011

Lammfärsgratäng med aubergine och getost

Oj oj, jag ligger efter lite. Jag hoppas ni alla har haft en härlig jul och fått vara lediga lite. Här har det varit både jobb och ledigt. Känns alltid skönt när det är januari och man får börja äta lite vanlig mat och slippa dessa rester av julmaten.
Häromdagen gjorde jag en god lammfärsgratäng. Det var enkelt att göra den men jag gjorde om den lite. Jag tog även i krossade tomater i färsen och sedan lite rosmarin som gifter sig så bra med lamm.
Sedan stämde inte ugnstiden riktigt då auberginen inte hann bli klar på den tiden utan jag lät den stå inne i ugnen ca 40-45 min och med folie halva tiden så inte osten blev bränd.
Fick inte till nåt bra kort på detta så ni får gå på mitt ord på att det var smarrigt :)

Lammfärsgratäng
4 port

2 st aubergine
500 lammfärs
1 st gul lök
1 msk olivolja
2 st vitlöksklyftor
1,5 msk tomatpuré
salt och svartpeppar
1,5 dl vatten (jag bytte ut detta mot krossade tomater)
1 tsk torkad timjan (och ev rosmarin om man vill)
200 g getost
2 dl créme fraiche

Sätt ugnen på 225 grader.
Skär auberginer i skivor på längden. Salta på båda sidor och låt vattna ur 30 min. Stek lammfärsen och löken i oljan tills färsen fått färg. Pressa i vitlök och tillsätt tomatpuré. Salta och peppra. Stek en liten stund och tillsätt vatten (eller krossade tomater) och timjan (och ev rosmarin). Koka i 5 min.
Mosa ihop osten med créme fraichen.
Skölj av auberginskivorna och klappa torra med hushållspapper. Varva sås och aubergineskivor och bred ut ostmassan ovanpå (jag klickade ut lite mellan varje lager och sedan ovanpå).
Gratinera 25 min i mitten av ugnen. (jag behövde 40-45 min för att auberginen skulle bli klar och akta för att osten inte bränns. Ta folie och lägg på isåfall.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...