tisdag 18 januari 2011

Kalvfärsbiffar

Åh, har gjort så goda biffar till middag. Mm, mycket parmesan, vitlök och persilja. Absolut nåt jag kommer göra fler gånger. Och såna ingredienser man har hemma eller jag iallafall :) Så det här tycker jag ni absolut ska testa. Och ni kan även byta ut kalvfärsen mot nötfärs om ni vill det. Yummi!
Jag gjorde pasta till men ugnsrostade rotsaker blir nog lika gott det med. Sedan hade jag haricot verts och halloumi som tillbehör.

Kalvfärsbiffar med parmesan, vitlök och persilja
4 port.

400 g finmald kalvfärs
1 ägg
1 dl vatten
½ gul lök finhackad
1 stor vitlöksklyfta riven eller pressad
1 kruka bladpersilja hackad
2 msk olivolja
1 dl grovriven parmesan
olivolja till stekning
salt
peppar

Blanda samtliga ingredienser till en smidig smet. Krydda med lite salt och svartpeppar, smaka av. Tänk på att parmesanosten ger färsen sälta. Forma till biffar och stek i olivolja ca 3 minuter på varje sida. Servera med pasta eller rotgrönsaker och sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...