lördag 9 oktober 2010

Grytornas gryta

Den klassiska och mest välkända grytan är ju Boeuf Bourguignon. Så den fick för första gången tillagas i mitt hem idag. En perfekt grytdag en sån här fin oktoberdag. Och receptet läggs till favoriterna och kommer tillagas måååånga gånger framöver.
Jag tog ingen bild då det är svårt att få en mörk gryta att se god ut. Det skulle inte bli rättvist. Men ta mig på orden när jag säger att ni måste göra den om ni inte har gjort det förr. Och tänk på att vinet är en väldigt viktig ingrediens. Ta något smakrikt och kraftigt. Jag använde mig av "Corvina" som kostar 89 kr på systemet. Det fick jag rekomenderat från deras personal för denna gryta.
OBS! Tänk på att receptet nedan är för 8-10 pers!

Boeuf Bourguignon
8-10 pers

1,5 kg nötkött, högrev, eller ytterlår, eller fransyska
2 msk smör&rapsolja
2 st morötter
2 st gula lökar
1,5 tsk salt
2 krm svartpeppar
3 msk mjöl
6 dl rött vin
5 dl köttbuljong
2 msk tomatpuré
½ tsk timjan, torkad eller några kvistar färsk
1 st lagerblad
3 st vitlöksklyftor
20 st steklökar
400 g champinjoner, (helst små)
2 paket bacon

1. Skär köttet i 2-3 cm stora tärningar. Bryn dem i omgångar i en stekpanna och lägg över i en rymlig gryta.
2. Skär morötterna i skivor, inte alltför tunna, och skiva också löken. Fräs dem lätt och lägg över i grytan. Salta och peppra.
3. Pudra över mjölet och rör om under uppvärmning så att mjölet fördelar sig jämt.
4. Häll på vin och buljong så att det täcker. Tillsätt tomatpuré, timjan och lagerblad. Pressa i vitlöksklyftorna och koka upp grytan under omrörning.
5. Låt grytan småputtra tills köttet är mört, ca 1 ½ timme.
6. Skala under tiden smålökarna. Fräs dem i smör, häll på en skvätt vatten och koka dem mjuka.
7. Dela champinjonerna om de är stora och bryn dem. Klipp baconet i strimlor och bryn det lätt.
8. Lägg i smålökar, svamp och bacon och sjud några minuter. Smaka av om det behövs mer salt och peppar. Servera med pressad potatis, ris eller pastafjärilar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...