söndag 3 oktober 2010

Bullbak

Imorgon är det kanelbullens dag. Mm, jag älskar kanelbullar. Så inför denna dag brukar jag baka kanelbullar, enda dagen på året ärligt talat.
Så denna gång blev det ett nytt recept att testa. Kanelbullar med mandelmassa. Det blev jättegott och jag tog mer mandelmassa än vad som stod i receptet :) Men jag funderar på om det skulle vara så mycket jäst som det stod i receptet. Ni ser ju på bilden nedan vad jag menar :) Men gott blev det iaf. Så jag hoppas ni alla får njuta av en god kanelbulle eller flera imorgon! Det ska jag göra.



Kanelbullar med mandelmassa
40 bullar

100 g jäst, för söta degar
200 g smör
5 dl mjölk
2 dl vit baksirap
2 ägg
1 tsk salt
2 liter vetemjöl special
Fyllning:
150 g smör
3 msk kanel
1 dl strösocker
125 g mandelmassa
Garnering:
1 ägg
pärlsocker

Tillagning:
1. Smula ner jäst.
2. Smält smör. Häll i mjölk. Låt blandningen bli fingervarm. Tillsätt mjölkblandningen till jästen. Rör om tills jästen löst sig.
3. Tillsätt sirap, ägg och salt. Tillsätt mjöl lite i taget tills degen släpper från kanterna. Låt jäsa under bakduk cirka 60 minuter.
4. Mjöla bakbordet. Knåda ordentligt. Dela i 4 delar. Kavla ut varje del till en tunn rektangel. Bred på smör. Strö över kanel och socker. Riv över mandelmassa.
5. Rulla ihop från långsidan. Skär rullen i 2-3 cm breda bitar. Lägg glest i bullformar på plåt. Låt jäsa under bakduk cirka 30 minuter.
6. Sätt ugnen på 250 grader. Vispa upp ägg. Pensla bullarna med ägget. Strö över pärlsocker. Grädda i 7-8 minuter.
7. Låt bullarna svalna på galler under bakduk.

1 kommentar:

  1. Jag blev inspirerad av ditt bakande och lagade också kanelbullar med mandelmassa i början av veckan. Det var gott! Brukar inte vara så förtjust i kanelbullar men nu har jag hittat min favoritbulle:).
    -Jenni-

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...