onsdag 29 september 2010

Kycklingburgare med citrongräs och lime

För ett par dagar sen gjorde jag väldigt goda burgare. Jag invigde min nya grillpanna och lyckades också testa brandvarnaren, haha :)
För några månader sen såg jag utländskt matlagningsprogram med kocken Bill Granger och där gjorde han dessa burgare. Jag har inte kunnat sluta tänka på dem och sökte tillslut efter dem på internet och hittade det. Burgarna blev riktigt goda men jag valde att servera dem utan bröd och istället med klyftpotatis, grönsaker och halloumi. Kycklingfärs är väldigt kladdigt att arbeta med och forma hamburgare då hälften av färsen sitter kvar på händerna. Men blöt händerna i lite kallt vatten så går det utmärkt att forma dem. Tycker det är svårt att se om kycklingfärs är färdigstekt då färsen är så ljus i sig. Men absolut en burgare jag tänker göra fler gånger.

Kycklingburgare med citrongräs och lime
4 pers

1 liten lök
1 vitlöksklyfta
1 citrongrässtjälk
400 kycklingfärs
60 g färska brödsmulor
2 teskedar hackad koriander
2 tsk finrivet limeskal
1 tsk fisksås
2 tsk rörsocker
rapsolja för pensling

1. Skala och finhacka lök och vitlök. Finhacka den vita delen av citronstjälken och blanda sedan det med kyckling, lök, vitlök, brödsmulor, koriander, limeskal, fisksås och socker i en stor skål och blanda allt väl med händerna. Forma 4 burgare och ställ sedan i kylskåp i 30 minuter.
2. Hetta upp en grillpanna eller grill och pensla burgarna med lite olja. Stek 4 minuter per sida eller tills burgarna är genomstekta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...