söndag 15 augusti 2010

Mozzarellabiffar


Igår blev det en supergod middag. Biffar med mozzarella, basilika, soltorkade tomater m.m. Mm, så gott. Absolut nåt jag kommer göra flera gånger om. Till det hade jag klyftpotatis och haricot verts. Istället för vispgrädde så använde jag mig av iMat som är matlagningsgrädde gjord på havre. Står vid laktosfritt. Tycker maten blir krämig av den och jag känner ingen skillnad på smaken om jag använder den eller vispgrädde. Dessutom är det mindre fett i den än vanlig grädde. Ett tips bara :)
Men här kommer det underbara receptet. Laga och njut!

Mozzarellabiffar med gräddig sås
ca 3 port (6 st biffar)

600 g blandfärs
1 förp mozzarella i bit
½ kruka färsk basilika
4 soltorkade tomater
1 dl vispgrädde
1 ägg
salt & svartpeppar
smör att steka i

Sås:
Stekskyn
2 dl grädde
100 g philadelphiaost
½ köttbuljongtärning

Blanda färs, ägg, grädde, strimlad basilika, hackade soltorkade tomater och mozzarella skuren i små kuber. Salta & peppra. Forma 6 st biffar.
Stek biffarna på ganska hög värme, några minuter per sida, i rikligt med smör.
Lyft upp biffarna och rör ner grädde, philadelphia och buljongtärning i stekskyn. Låt koka upp och lägg i biffarna och låt dem puttra med tills de är genomstekta. (Blir såsen för tjock så späd på med lite vatten)

2 kommentarer:

  1. Vad den där maten låter god! Kommer säkert att prova laga biffarna under hösten:). Biffarna går ju säkert att frysa in, eller hur? På det sättet har man ju lite lyxigare biffar färdigt i frysen för tråkiga vardagskvällar:).
    -Jenni-

    SvaraRadera
  2. Biffarna var supergoda. Kommer göra dem fler gånger. De går absolut att frysa in så det är smidigt att ta fram och lyxa till vardagen lite :)

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...