söndag 30 maj 2010

Rabarberpaj




Större delen av den här helgen har jag tillbringat hemma hos min syster. Min syster och hennes sambo skulle på fest och jag var då barnvakt. Jag och Ludden 3½ år hade det bra. Vi åt lasagne, bakade chokladbollar och lekte.
Idag skulle min syster med familj åka till Luddens farmor och fira mors dag. Jag och min syster bakade en rabarberpaj som de kunde ta med sig. Dock har jag inte receptet här men jag tror jag har rätt bra minne på hur mycket ingredienser det var. Vi gör ett försök och min syster rättar mig säkert om något misstämmer så jag kan ändra. Den verkade väldigt god men eftersom de skulle ta med den så kunde jag inte smaka. Dock fick jag höra i efterhand att de vände och åkte hem igen pga av köer så jag hoppas de har smakat den ändå och att jag kan få ett betyg i en kommentar :)

Rabarberpaj med mandelmassa
Pajdeg:150 g smör
3 dl vetemjöl
2 msk vatten

Fyllning:
400 g rabarber
50 g smör
1 dl socker
2 ägg
1-2 tsk kardemumma
100-150 g mandelmassa
skal och juice från 1 citron enl eget tycke

Skär smöret i små kuber och blanda med mjöl och vatten. Kavla ut degen och lägg den i en pajform. Låt stå i kylskåpet ca 1 timma.
Skiva rabarber tunt.
Smält smör i en kastrull på medelvärme. Häll i sockret och rör om. Blanda äggen och ha sedan i dem och smaksätt med kardemumma. Låt sedan sjuda på svag värme tills krämen tjocknat. Ställ den sedan åt sidan. Riv mandelmassa och citronskal. Häll i det i smeten och rör om tills det är någorlunda jämn smet.
Lägg sedan rabarbern i pajskalet och häll över smeten.
Grädda i mitten av ugnen i 225 grader i ca 25 min.
Servera med lätt vispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...