lördag 15 maj 2010

Potatis- och köttfärsgratäng

Det blev inga inlägg de senaste två dagarna. Men jag har fortsatt lagat maten från Linas matkasse så därför kommer det två inlägg idag. I torsdags lagade jag potatis- och köttfärsgratäng. Den var helt ok. Hade nog förväntat mig lite mer. Jag fick krydda på lite extra på köttfärsen för att få lite mer smak. Det är ingen rätt jag kommer att minnas och om jag gör om den så blir den lite omgjord. Men kul att testa iaf. Men jag har hört andra som tyckte den här var riktigt god så vi alla tycker ju olika.

Potatis - och köttfärsgratäng och sallad med äpple och rödlök

1 gul lök
500 g nötfärs
900 g potatis
150 g riven ost
3 vitlöksklyftor
matfett
5 dl mjölk
1½ msk paprikapulver
1 ½ tsk salt
1 krm svartpeppar
1½ msk torkad basilika
1 dl vatten
4 msk vetemjöl
gurka
plocksallad
rödlök
tomater
äpple
vinäger

1. Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en gratängform, cirka 20*30 cm.
2. Skala och skiva 900 g potatis i 2 mm tunna skivor (tjockare skivor ger längre tillagningstid i ugnen). Lägg hälften av skivorna i botten på gratängformen och lämna hälften på skärbrädan. Hacka 1 gul lök.
3. Ostsås: Smält 2 msk matfett i en kastrull, rör ner 4 msk vetemjöl till en smet och vispa ner 5 dl mjölk, lite i taget för att undvika klumpar. Tillsätt ½ tsk salt och 1 krm svartpeppar. Koka upp och låt sedan koka på svag medelvärme under omrörning till såsen tjocknat. Forsätt parallellt med steg 4 men glöm inte att fortsätt vispa i såsen. När såsen tjocknat, rör ner 150 g riven ost och dra kastrullen från plattan.
4. Bryn löken och 500 g nötfärs i en stekpanna. Pressa ner 3 vitlöksklyftor och krydda med 1 tsk salt, 2 krm svartpeppar, 1½ msk paprikapulver och 1½ msk torkad basilika. Tillsätt 1 dl vatten.
5. Häll köttfärsen ovanpå potatisen i gratängformen och fördela resten av potatisen ovanpå. Häll över ostsåsen så att den fördelar sig jämt. Ställ in i nedre delen av ugnen cirka 40 minuter och efter ungefär halva tiden när ytan fått en fin gyllenbrun färg lägg över aluminiumfolie.
6. Gör en sallad av ½ kruka plocksallad, 3 tomater, 1 äpple, ½ gurka och ca 1/4 rödlök tunt skivad. Servera gärna med en god vinäger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...