söndag 16 maj 2010

Limoncellocheesecake


I ett par veckors tid har jag suktat över ett recept på limoncello-cheesecake. Så idag äntligen tog jag tag och gjorde den när jag visste att jag skulle få besök. Den blev fin och god men var är limoncello-smaken nånstans? Den smakar cheesecake men man känner inte nån citronsmak. En besvikelse alltså. Det krävs mer likör för att få nån smak på den. Men tur att man gillar cheesecake ändå för det är inget fel på den annars. Men vänta er dock ingen citronsmak om ni gör den här om ni inte ökar på likörmängden.

Limoncello-cheesecake
12 bitar

10 digestivekex
50 smör
Fyllning:
500 g mascarpone
250 g ricotta
4 msk limoncello (citronlikör, finns på systemet)
1 dl florsocker
3 ägg
Garnering:
florsocker
strimlat citronskal

1. Krossa kexen till fina smulor. Smält smöret och blanda med kexen. Tryck ut i botten på en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Ställ kallt 30 min.
2. Sätt ugnen på 175 grader. Mixa mascarpone, ricotta, likör, florsocker och ägg till en slät kräm. Häll i formen. Grädda på nedersta falsen 50 minuter tills krämen knappt stelnat. Låt svalna. Pudra med florsocker vid serveringsdags och strö över citronskal.

1 kommentar:

  1. Jag tror att jag har ungefär samma recept i nån av mina receptmappar. Som tur lagade du tårtan först så behöver jag inte bli besviken:). Jag ska genast göra "en anmärkning" på receptet att tårtan kräver mera limoncello. Tack för att du testade receptet:).
    -Jenni-

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...