söndag 30 maj 2010

Kyckling med blomkålspanna

Häromdagen gjorde jag ett recept som jag har tittat på i några dagar. Hittade det på tasteline och jag gillar blomkål så jag tyckte det lät gott och annorlunda. Det var helt ok och just blomkålspannan kan jag tänka mig att göra om. Det skulle vara fruktsocker i maten men det hoppade jag över då jag helst undviker att söta maten om jag inte tycker det skulle behövas. Tyckte mest det lät konstigt. Sedan hade jag kyckling och couscous till.

Kyckling och blomkålspanna
4 port

4 st kycklingfiléer, marinerade
Matfett, till stekning
1,5 blomkålshuvud
4 st röd lökar
1 dl hackad persilja
3 msk olivolja
1 tsk sambal oelek
1 dl mandel, rostad och flagad
2 tsk fruktsocker (som jag hoppade över)
salt

1. Dela blomkålen i små buketter. Skär varje rödlök i 4 klyftor. Stek detta i olivoljan på medelhög värme tills blomkålen mjuknat en aning och fått färg.
2. Tillsätt fruktsocker, mandel och salt och låt fräsa ett tag. Tillsätt sambal oelek och rör runt. Strö över persilja.
3. Stek marinerad kycklinfilé i lite matfett på båda sidorna så att den blir genomstekt och servera tillsammans med blomkålspannan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...