onsdag 14 april 2010

Linssoppa

För det första vill jag be om ursäkt för de få inläggen på sistonde. Energin och inspirationen är inte på topp. Har inga matidéer för tillfälligt. Men det är snart på G igen. Men om ni gillar soppa och linser så kommer här ett kanonrecept. Fick det av min kollega häromdagen när jag efterlyste mattips. Så gott och så enkelt och nyttigt. Kan det bli bättre? Så jag tänkte ta och dela med mig av receptet och hoppas ni passar på att göra den. Den blir även godare när den får stå till sig så den passar jättebra att ha som rest.
I ursprungsreceptet används Go Greens röda linser i tetra men de hitta jag inte så jag körde på vanliga torkade linser och testade mig fram.

Linssoppa

2 förpackningar Go Green linser (eller ca 140 g vanliga röda torkade linser)
140 gr bladspenat
2 gula lökar
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja (att steka i)
1 tsk spiskummin
2 grönsaksbuljongtärningar
400 g hela tomater på burk
1 l vatten
½ citron
salt & peppar

Fräs den hackade löken och ha i pressad vitlök. Krydda med spiskummin. Skölj linserna och i i dem. I med buljong, tomater och vatten och låt puttra i ca 15 min. Sedan i med spenat, citron och smaka av med salt och peppar. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...