tisdag 23 mars 2010

Vit chokladbrownie med citronglasyr och bär

Strax innan jag skulle gå från jobbet idag så fick jag ett mail från en kollega. I mailet är detta recept. Jag skratta och frågade om det var en "hint" att jag skulle ta och baka. Nä, så var det inte men hon tyckte det lät gott och eftersom hon vet att jag älskar mat och bak så dela hon med sig av det. Det roliga var att jag i det läget satt och funderade på om jag skulle baka nåt under kvällen men visste inte vad och så dök detta upp och enkelt var det. Så så blev det :)
Som sagt, enkelt var det men jag kan inte svara för hur den smakar då jag inte alls är sugen på nåt sött just nu så det får vänta. Men jag tänkte ta med dem till jobbet imorrn så får vi se vad de tycker. Jag tinade upp lite blåbär och hallon och hade på så det är därför det ser lite kladdigt ut med saften från bären.

Vit chokladbrownie med citronglasyr och hallon
25 bitar

150 g smör
150 g vit choklad
3 ägg
2 dl socker
1 ½ dl vetemjöl
70 g valnötter, grovhackade

Till formen:

1 msk smör
3 msk ströbröd eller kokos

Glasyr:

1/4 -- ½ dl vispgrädde
100 g vit choklad
1 msk rivet citronskal
färska hallon

Värm ugnen till 150 grader.
Smält smöret i en kastrull och ta den från värmen. Hacka chokladen i bitar och låt den smälta i smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt vetemjöl, valnötter och smörblandning och rör till en jämn smet. Häll smeten i en smord och bröad form, cirka 20 * 20 centimeter. Grädda i nedre delen av ugnen 45-50 minuter. Kakan ska vara lite kladdig i mitten när du tar den ur ugnen. Låt kakan svalna.

Glasyr: Koka upp grädden i en kastrull. Rör ner chokladen i grädden så att det blir en tjock glasyr. Ju mindre grädde, desto tjockare glasyr. Ta glasyren från värmen och rör i citronskal. Bred glasyren över den avsvalnade kakan och skär den i små bitar, cirka 4 * 4 centimeter. Ställ dem på ett fat och garnera med hallon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...