onsdag 10 februari 2010

Gnocchi- och blomkålsgratäng

Idag blev det ett recept från den engelska mattidningen "Taste Italia". Det är en gnocchi- och blomkålsgratäng. Eller nåt liknande iaf :) Det var enkelt och gott. Jag köpte gnocchi som är fyllda med tomat och mozzarella, den passar bra in här och jag tycker den är lite roligare än den vanliga. Receptet är för 2 portioner men jag gjorde en större sats. Det är en väldigt mild mat och i receptet stod det inte ens salt och peppar men det tog jag då jag har lite svårt att vara utan de kryddorna.

Gnocchi- och blomkålsgratäng
2 port

1 liten blomkål, skuren i buketter
150 g, färdiggjord gnocchi
250 g färdiggjort ostsås (tex Keldas ostsås)
100 g färsk spenat
75 g körsbärstomater, skurna i halvor
100 g mozzarella, riven i mindre bitar
Salt, Peppar

Koka blomkålen i vatten i ca 3 minuter. Koka sedan gnocchin i 3 minuter eller som det står i instruktionerna på förpackningen. Häll av vattnet väl och häll blomkålen och gnocchin i en ugnssäker form.
Värm ostsåsen i en kastrull med spenaten tills de sjunker ihop. Häll över gnocchin och blomkålen. Salta och peppra efter smak. Toppa med halverade tomater och mozzarellabitar och värm sedan i ugn i 225 g i ca 10 minuter tills det har fått lite färg.

2 kommentarer:

  1. Låter gott! Synd bara att min sambo inte är så förtjust i blomkål men kanske jag kan konvertera honom med denna maträtt nån gång:).

    -Jenni-

    SvaraRadera
  2. Du kan säkert byta ut det mot nåt annat, tex broccoli om han gillar det?

    //Karro

    SvaraRadera

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...