torsdag 7 januari 2010

Lammbullar


Häromdagen såg jag ett recept på lammfärsbullar och blev sugen på det. Lamm är väldigt gott och så hade jag det i frysen så det passade jättebra. Man skulle egentligen ha i färsk koriander i dessa men det fanns ju inte i min närmaste butik så jag tog persilja istället och om jag ska vara ärlig så tycker jag det är fantastiskt gott med persilja och lamm ihop så jag var inte så besviken på det där med koriandern. Det får bli en annan gång :) Men det som jag föll för i receptet är kryddan spiskummin. Det är min stora favorit bland kryddorna. Så fort jag ser den kryddan i ett recept så låter allt gott. Så då kan ni gissa vad jag tyckte om dessa bullar. Mmm, supernice. Till detta hade jag couscous som jag koka med buljong och persilja, stekta paprikaskivor och turkisk yoghurt som jag hade lite cayennepeppar och mynta på. Allt som allt så var maten klar på 30 min.

Lammfärsbullar

½ kruka koriander
400 lammfärs
1 vitlöksklyfta
1 tsk malen spiskummin
1 krm chilipeppar
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Plocka och hacka korianderbladen. Blanda alla ingredienser i en bunke. Rulla till köttbullar.
Stek i stekpanna i ca 8-10 minuter till lammbullarna är genomstekta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...