tisdag 26 januari 2010

Kladdkaka med crunch


Så blev det ett inlägg till i bakandets tecken. Jag kände mig på lite bakhumör och lite sugen på en kladdkaka :) Jag har hittat en massa nya goda recept på kladdkakor att jag tänkte ta och beta av dem allteftersom så jag börjar med det idag. Vi har möte på jobbet imorrn så då tyckte jag att det passade bra att baka och ta med mig då. Då äter man inte så mycket som man skulle ha gjort om den stod hemma. Så dagens kladdkaka är med ett crunch-täcke. Tror det här kommer smaka bra imorrn. Men tyvärr hade de glömt skriva ugnsvärme i receptet så jag chansa på 200 grader och det funkade bra i min ugn.

Kladdkaka med crunch

200 g smör
300 g mörk choklad
4 ägg
1,75 dl socker
0,75 dl vetemjöl
en nypa salt

Glasyr:
75 g smör
0,75 dl socker
0,75 dl ljus sirap
1 dl grädde
2 msk kakao
2,5 dl müsli (crunchy)

1. Smält smöret och smält sedan chokladen i smöret. Vispa ägg och socker poröst. Rör sedan i smöret och chokladen, blanda sedan ner mjöl och salt. Häll i form med löstagbar kant.
2. Grädda långt ner i ugnen cirka 15 minuter. Låt svalna!
3. Smält glasyringredienserna och koka upp tills det tjocknar. Sedan i med den crunchy müslin. Häll på kakan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...