måndag 23 november 2009

Grekisk fisk

Det var ett tag sen jag gjorde fisk och la ut på bloggen. Detta recept såg jag hos min syster när jag var där i helgen. Det låg där på matbordet och gav mig inspiration. Tänk att man ibland måste ta sig iväg för att hitta lite nytt :) Ännu en enkel maträtt som kan passa bra en vardag efter jobbet. Jag tyckte det blev jättegott och bättre än mina förväntningar. Men jag tog kokt potatis till eftersom jag tycker bättre om potatis än ris till fiskrätter men det är en smaksak. I receptet står det att fisken ska stå i ca 25 min i ugn. För mig blev det nästan dubbelt så lång tid för när jag kolla av efter 25 min så var fisken fortfarande rå i mitten. Så det beror helt på vad ni har för ugn men kan vara bra att veta iallafall. Sen är jag lite känslig också när det gäller fisk och vill ha den helt tillagad.


Grekisk gratäng
4 port

600 g fiskfilé
3/4 tsk salt
1 krm peppar
2 tsk oregano
1 dl svarta oliver
100 smulad Apetina fetaost
2½ dl Kelda tomatsås

Sätt ugnen på 225 grader. Tina fisken. Lägg den sen i en smord ugnssäker form.
Krydda med salt och peppar. Strö över oregano, oliver och smulad ost. Häll på såsen.
Gratinera i mitten av ugnen ca 25 min. Servera med kokt ris och grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...