måndag 30 november 2009

Brownies med rödtjut


Imorgonkväll kommer några kompisar hem till mig på fika. Hela dagen har jag funderat på vad jag ska baka. För baka måste jag, kan inte köpa hem fikabröd. Tyvärr har jag såna krav på mig själv. Var inne ett tag på att göra pepparkaksmuffins men sen kände jag inte för det. Min syster gav ett par förslag men de gick inte heller hem idag. När jag kom hem tog jag fram min nya bakbok "Brownies" och tänkte att det är enkelt och gott. Eftersom det är december imorgon så skulle det vara lite trevligt med lite julkänsla i baket. Jag fastna direkt vid ett recept som innehöll kanel och rött vin. Låter det skumt? Det tyckte iallafall jag. Men jag slog till och det blev kanon. Det smakar mycket kanel och rödvinet gör det lite fylligare. En konstig ingrediens kanske men som nästan alla vet, choklad och rödvin är en perfekt kombo så varför skulle det inte funka här. Jag är nöjd och hoppas även mina vänner blir det (annars har jag ju desto mer till mig själv :))

Brownies med kanel och rött vin

125 g smör
125 g mörk choklad
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
2 dl brun farin
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk kanel
1 msk kakao
½ dl rött vin

Värm ugnen till 175 grader.
Smält smör och choklad. Vispa ägg, vaniljsocker och brun farin.
Rör ihop mjöl, bakpulver, kanel och kakao. Blanda det med äggsmeten. Häll ner chokladsmeten och vinet och rör om.
Häll smeten i en liten långpanna och grädda cirka 20 minuter.
Garnera gärna med vispgrädde, mynta och röda bär, t ex lingon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...