lördag 31 oktober 2009

Parmakyckling

Jag gillar mat som sköter sig självt i ugnen och man hinner göra lite annat under tiden. Det blev kyckling jag linda in i parmaskinka och till det min favoritpotatis, hasselbackspotatis. Riktigt 80-tal. När man gör hasselbackspotatis så skär man potatisen i tunna skivor men inte ända ner för att potatisen ska ju ändå sitta ihop. Några har sina trick hur man får bra skivor utan att det går sönder medans andra kör på och hoppas på det bästa. Jag tycker jag har ett jättebra trick. För att inte skära igenom potatisen så tar jag en "potatisprovsticka" och trycker igenom den i potatisen på längden, ca 1 cm från "botten" av potatisen. Sedan är det bara att skära skivor och kniven tar emot på provstickan och det är bara att skära nästa skiva. På det sättet håller potatisen ihop och du skär inte igenom. Någon som har något annat bra tips?
Men nu till kycklingreceptet. Här kommer det.
(testade mangovinäger till nedan och det blev riktigt gott)

Parmakyckling
4 port

4 kycklingfiléer
salt, peppar och oregano
4 stora skivor parmaskinka
2 dl grädde
2 msk balsamvinäger eller mangovinäger
1 msk kycklingfond
2 pressade vitlöksklyftor
ev färsk oregano

Krydda kycklingen med salt, peppar och oregano. Bryn kycklingen i stekpanna. Linda sedan parmaskinka runt kycklingen och lägg i ett ugnssäker form. Vispa ihop grädde, vinäger, fond och vitlök och häll i formen. Stek i ugnen i ca 20 min i 225 grader eller tills kycklingen är välstekt och inte har någon rosa saft. Strö eventuellt över lite färsk oregano.

Servera med potatis, pasta eller risotto

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...