lördag 19 september 2009

Systers födelsedagsfirande

Igår var jag och den närmaste familjen hembjuden till min syster på middag. Hon fyller snart år men vi firade henne lite tidigare. Tyvärr glömde jag kameran hemma men kan skriva om det iallafall. Jag gav henne "ätbara" presenter. Det blev majspasta, fajitasås, piri-piri sås och en söt pepparsås. När jag skulle åka från jobbet igår så smet jag in på chokladfabriken för att unna mig några praliner till helgen och då fick syster en egen liten påse i stundens ögonblick.
Syster gjorde en italiensk kycklingpasta. Hon hade fått receptet från en bekant. Pastan var sååå god. Och ännu godare med massa parmesan på :)
Nu är det så att jag inte har receptet eller det är kanske det jag har? Jag har ett recept hemma som jag tror kan vara det. Har tänkt länge att göra den men inte blivit av men nu när jag vet hur god den är så kommer den snart att göras. Kan tänka mig att syster kommer säga om det är det receptet eller inte som ligger nedanför.
Efterrätten var inte sämre den. Jag vet inte riktigt vad den heter men kan tänka mig att det var en chokladmarängtårta? Min syster har tagit kort på den efter min tillsägelse och ni hittar foton och recept på hennes blogg.
Det var jättetrevligt och gott så jag tackar min syster med familj så jättemycket.

Italiensk kycklingpasta
4 port

ca 300 g pasta, t ex tagliatelle
250 g fryst bladspenat eller 150 g färsk
2-3 st kycklingfiléer, ca 400 g
2 vitlöksklyftor
6-8 marinerade soltorkade tomater, ca 50 g
smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2½ dl Kelda mellangrädde

Koka pastan. Tina den frysta spenaten och kläm ur vattnet.
Skär kycklingen i små bitar. Skala och hacka vitlöken. Grovstrimla tomater och spenat.
Bryn kycklingen i smör i en stekpanna.
Krydda med salt och peppar. Rör i vitlök, tomater, spenat och grädde. Låt det koka ihop
några minuter. Servera såsen med pastan eller blanda ihop allt.


Tips: Ha nyriven parmesan på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...