onsdag 19 augusti 2009

Tagliatelle med bresaola och ruccola

För några inlägg sen så skrev jag att jag hade köpt den engelska tidningen Tast Italia och att jag skulle komma med några recept därifrån. Idag gjorde jag det första receptet jag har sett ut. Det är få ingredienser och det tar ca 30 min totalt innan allt är klart. Man kan förbereda allt medans pastavattnet kokar upp och har man sedan färsk pasta som ska koka några minuter så går det undan. Jag tyckte den här pastan var god. Citronen är väldigt framträdande och tar lätt överhanden eftersom man både har skal och saft så man kan dra ner lite på skalet om man vill ha mindre av citronsmaken. Men jag tycker om den fräscha smaken mot ruccolans peppriga. Vill man inte ha bresaola så kan man byta ut den mot prosciutto om man hellre vill det.


Tagliatelle med bresaola och ruccola, 2 port

150 ml créme fraiche
skal och jucie av ½ citron
250 g tagliatelle
50 g ruccola, grovhackad
70 g parmesan, riven
70 g bresaola, tunt skivad, strimlad i bitar
salt och svartpeppar

Blanda créme fraiche och citronskal och juice i en skål.
Koka tagliatelle i en stor kastrull enligt instruktionerna på pastapaketet.
Häll av pastan i durkslag och häll sedan tillbaka pastan till kastrullen där man tillsätter créme fraich och parmesan.
Tillsätt ruccolan till pastan och krydda.
Blanda ingredienserna väl och häll sedan upp i djupa tallrikar och strö över bresaolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...