måndag 31 augusti 2009

Linsgryta

Jag har gjort en matlista för veckan. Det är andra gången jag försöker mig på det och den här gången får vi se om jag lyckas. Förra gången jag gjorde en lista så blev jag sjuk så då sprack den veckan så igår satte jag mig och gjorde en ny.
Såhär på måndagen blev det en jättegod indisk linsgryta. Jag har gjort den flera gånger och den är helt otroligt god. Mycket smak och väldig enkel att göra.
Tyvärr så ger jag er ingen bild för jag kunde inte ge maträtten rättvisa mot hur god den är. Som de flesta vet så ser ju inte linsgrytor alltför smaskiga ut så därför lägger jag bara ut text idag. Jag brukar äta grytan ihop med ris och bröd.
Jag hoppas ni testar denna och att ni gillar den lika mycket som jag.

Dhai - indisk linsgryta
4 port

1½ msk olja
3-4 pressade vitlöksklyftor
2 tsk gurkmeja
1 tsk chilipulver
2 tsk malen koriander
1 tsk malen spiskummin
2 finhackade gula lökar
200 röda linser
7 dl vatten
1 buljongtärning
1 msk tomatpuré
råsocker, salt och peppar

Hetta upp oljan och fräs vitlök och kryddor någon minut.
Tillsätt löken och fräs den brun. Tillsätt linser, vatten och buljong.
Sjud tills linserna fallit sönder helt. Rör ner tomatpurén.
Smaka av med råsocker, salt och peppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Mongoliska nudlar med färs

Jag älskar nudlar! Det finns så mycket nudlar i olika former och gjorda på olika ingredienser. I asiatiska livsmedelsbutiker så finns det hy...